
Spreker
Anouck Swart (A&O Psycholoog, Arbeid en Organisatiedeskundige)
Inhoud
Staat werkplezier wel eens onder druk of haken collega’s af? Ontdek hoe het model Kwaliteit van Arbeid helpt te begrijpen wat jouw werk beïnvloedt. We onderzoeken vier kernaspecten die bepalend zijn voor jouw werkervaring en de sfeer binnen je organisatie. Dit model biedt houvast voor gesprekken met collega’s en leidinggevenden, het geeft inzicht in de oorzaken van werkdruk, verzuim en verloop én geeft ruimte aan oplossingen.
Literatuur
- Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The Job Demands-Resources model: State of the art. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 309-328.
- Schaufeli, W. B., & Bakker, A. B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi-sample study. Journal of Organizational Behavior, 25(3), 293-315.
- Van den Broeck, A., Vansteenkiste, M., De Witte, H., & Lens, W. (2008). Capturing autonomy, competence, and relatedness at work: Construction and validation of the Work-related Basic Need Satisfaction Scale. Journal of Vocational Behavior, 73(3), 369-380.
- Karasek, R. A., & Theorell, T. (1990). Healthy work: Stress, productivity, and the reconstruction of working life.
- Tims, M., Bakker, A. B., & Derks, D. (2013). The impact of job crafting on job demands, job resources, and well-being. Journal of Occupational Health Psychology, 18(2), 230-240.
- Warr, P. (2007). Work, happiness, and unhappiness. Psychology Press.